divendres, 10 d’octubre del 2014

El MNAC, el Museu Nacional d'Art de Catalunya

I com us vaig prometre torno a ser aquí, preparada per seguir compartir amb tots vosaltres allò que em mou i m'inspira, el descobriment de nous llocs o el redescobriment dels més propers.

Avui us proposo una nova visita i amb ella enceto una nova secció: MUSEUS!
I començo recomanant-vos-en un que no tenim massa lluny, el Museu Nacional D'Art de Catalunya, ubicat al fantàstic Palau de Montjuïc de Barcelona, un fantàstic edifici que ja val la pena per si sol, però que si a més a dins hi podem trobar grans obres pictòriques i escultòriques dels últims 1000 anys el fan una visita indispensable.

Com us explicava en l'entrada sobre el Parc Güell he començat a "descobrir" Barcelona durant l'últim any, perquè em vaig adonar que no la coneixia gens, i segueixo sorprenent-me encara ara d'alguns racons amagats de la ciutat comtal.
A finals de l'any passat un diumenge que estava passant a casa els meus avis a Cornellà de Llobregat vaig decidir agafar el tren i anar-me'n a visitar aquest museu del que tant m'havien parlat i en el que mai havia estat.
Com veieu a la foto feia un dia fantàstic i a finals de novembre que hi ha pocs visitants és fantàstic passejar per Montjuïc, i no hi ha excuses perque es pot pujar fins a dalt de tot mitjançant escales mecàniques!

El palau de Montjuïc és aquest fantàstic edifici que es construí en motiu de l'Exposició Internacional del 1929 amb un estil anomenat classicisme acadèmic i d'unes dimensions considerables. De la mateixa època és també l'avinguda que hi condueix i la famosa font lluminosa o màgica que contribueixen encara més a la monumentalitat i la bellesa de l'entorn. Destacar també les 4 columnes dòriques situades a un nivell per sota abans d'arribar al palau i que simbolitzen les 4 barres,
cúpula principal
que son una reconstrucció del 2010 de les que foren enderrocades el 1928. Tornant al palau, ja des de l'exterior s'intueix que l'edifici consta de dues plantes, i un cop entrem ens trobem amb el gran vestíbul, un espai ampli i diàfan i que és el punt d'unió entre les diferents ales i exposicions. Si pugem les primeres escales i mirem amunt veurem una gran cúpula decorada amb frescos de colors vius. I si seguim endavant arribem al gran saló o saló oval, un espai enorme cobert per una altra cúpula i columnes d'influències renaixentistes i a la part dreta (mirant d'esquena al vestíbul) hi ha també un orgue monumental. Quan jo hi vaig anar aquell gran espai era buit, només el bar/cafeteria n'ocupava una petita part i el fet de veure tot aquell gran espai sense res va fer que en pogués apreciar com n'era de gran.
el gran saló del palau de Montjuïc
A mi que m'agrada molt fixar-me en tots els detalls em va cridar l'atenció un fresc que vaig veure des del centre de la sala i que es trobava a dins de la biblioteca del museu i... no vaig poder evitar pujar escales per veure'l de més a prop. La biblioteca és un espai, obviament tranquil, i al que la gran majoria de públic no sol accedir; però s'hi pot entrar sense problemes. Entrant hi ha un mostrador d'informació i quan em van demanar què volia vaig dir que fer una fotografia del fresc d'aquell cavall volador blanc en el fons blau i molt amablement em van deixar fer-la i em van explicar una mica la història d'aquella biblioteca on es troba també l'antiga sala de te de la reina Maria Victòria. Per tant us animo a mirar una mica més enllà del que es veu a primera vista i a permetre-us descobrir coses que us atreguin i atrevir-vos a acostar-vos-hi , estic segura que descobrireu coses fantàstiques i l'experiència serà molt positiva.
sostre de la biblioteca

I després d'aquest apunt romàntico-filosòfic entraré a parlar de les obres d'art que podem trobar en aquest fantàstic entorn. Abans deixeu-me fer un altre apunt, i és que fa pocs mesos va sortir la notícia que a la col·lecció del MNAC s'havia ampliat considerablemnet, sobretot amb obres d'autors modernistes catalans poc coneguts, encara no he pogut anar-hi però és un motiu més per tornar-hi a anar i redescobrir-lo. Ara sí, entrem en la col·lecció del museu; aquesta està dividida en 4: art romànic, art gòtic, art del Renaixement i barroc, art modern i dibuix, gravats i cartells.


Pantocràtor de St. climent de Taüll
La col·lecció d'art romànic és una de les més conegudes i especials del museu i una de les més importants del món en obres d'aquest període. La gran majoria d'obres són d'origen català (tot i que també n'hi ha d'altres procedències). Les peces més singulars i importants d'aquesta col·lecció son els absis de les esglésies romàniques de la Vall de Boí (declarades Patrimoni de la Humanitat des del 2000), entre les que destaca el Pantocrator de Sant Climent de Taüll. No vull entrar aquí en el judici ètico-moral de si les obres han d'estar al seu lloc d'origen o conservades en un museu... és un tema delicat i que donaria per molt, potser en un altre post en parlaré; perquè no negaré (i suposo que vosaltres amics lectors tampoc) que es estrany veure dins un museu una recreació gairebé total d'una església per l'exhibició d'aquesta i saber que en l'església original n'hi ha una reproducció... A més dels diferents absis de les esglésies de la Vall de Boí, en aquesta ala del romànic hi podem trobar també altres frescos, retaules i escultures.
Il Bucintoro, Canaletto

Pel que fa a la col·lecció d'art gòtic hi podem trobar pintures murals, escultura de pedra, ivori o fusta, orfebreria i esmalts, la majoria procedents de Catalunya i dels territoris de l'antiga corona d'Aragó.

La part dedicada al renaixement i barroc es basa en donacions de col·leccions privades i està formada per obres produïdes a Espanya i Europa. Hi podem trobar obres d'artistes tant coneguts com Tiziano, Tintoretto, Canaletto, El Greco, Zurbarán, Velázquez o Rubens. Estic segura que d'aquests noms us en sonarà més d'un! Personalment com ja vaig dir en l'entrada sobre Roma aquests dos períodes de la història de l'art són els meus preferits i he de dir que la col·lecció del MNAC ofereix obres molt importants i una visió global de l'evolució dins i entre aquests períodes.

Desconsol, Llimona
A la segona planta hi trobem la col·lecció més gran i important del Museu i la que s'ha ampliat més en els últims temps: l'art modern i contemporani. Aquesta col·lecció està formada sobretot per art procedent de Catalunya, i és que entre el segle XIX i la primera meitat del XX són molts els artistes catalans que destaquen en els diferents corrents artístics i avantguardes, entre les que destaquen el modernisme i el noucentisme. Aquí hi trobem pintura, escultura i fins i tot mobiliari d'autors com Fortuny, Gaudí, Casas, Llimona, Picasso, Tàpies o Dalí. Si us agraden els diferents corrents artístics d'aquestes èpoques no podeu deixar de visitar el museu, ben segur que us sorprendrà.


En la secció de dibuixos, gravats i cartells hi ha una reduïda mostra des del s. XVI fins a principis del XX. Aquesta part ocupa una part molt petita en comparació amb la resta de col·leccions però s'hi troben petits tresors, com aquest cartell noucentista.

Espero poder organitzar aviat una altra visita a aquest fantàstic museu per poder reveure algunes de les obres i per descobrir les novetats que shi han dut a terme en aquest darrer any. (I si algú s'anima a acompanyar-me n'estaré encantada!)

Per acabar una última i especial recomanació... NO DEIXEU D'OBSERVAR LA VISTA! I és que des d'aquest punt de la muntanya de Montjuïc la vista sobre la ciutat és una fantàstica postal, i si no em creieu, jutgeu vosaltres mateixos! (perdoneu la qualitat de la imatge... la meva càmera de fotos no és res de l'altra món)
vistes des del MNAC cap a la plaça Espanya i el Tibidabo
I fins aquí aquest petit viatge a un dels museus més importants del nostre país, si en voleu saber més o senzillament consultar més obres, horaris o preus consulteu aquí a la seva web: http://museunacional.cat/ca

Espero els vostres comentaris i que em digueu que us sembla aquesta nova secció.

Una abraçada i ens retrobem aviat en el "nostre" pròxim destí!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada